Test brandova: Jeftinoj tuni i tjestenini bolje ocjene nego skupima

Dolaskom brojnih međunarodnih trgovačkih lanaca u Hrvatsku, posljednjih godina traje pravi rat cijenama i jedna od najvećih bitaka za kupce u posljednjih petnaestak godina.

Strategija je jednostavna: proizvodima vlastite robne marke (K plus, Spar, Lidl) maksimalno su snižene cijene, a konkurencija uzvraća hvaljenjem proizvoda koji kod kupaca imaju tradiciju i predznak "omiljeno od djetinjstva".

U jednostavnoj degustacijskoj anketi je provjerio koliko domaći potrošači ustvari paze na cijenu ili kvalitetu proizvoda i je li jeftinija hrana doista i manje kvalitetna. Naših četvero ispitanika kušalo je šest nasumce odabranih prehrambenih namirnica, od svake po dvije - skupu i jeftinu te otkrili nama, ali i sebi koliko zapravo vrijedi hrana kad se izvadi iz ambalaže. Cijena košarice sa skupljim proizvodima bila je 12 KM, dok je jeftinija varijanta koštala dvostruko manje - 6 KM. 

Neki od rezultata bili su potpuno drugačiji od očekivanih.

Dvojica studenata Mladen Latinović i Ladislav Pleše, primjereno svom budžetu, prije ankete stali su na stranu jeftinih namirnica.

- Hrana je hrana bez obzira na to kako je upakirana i odakle je uvezena - objasnio je Ladislav, a s njim se složio i Mladen tvrdeći da razlika u cijeni nije uvijek proporcionalna razlici u okusu i kvaliteti. Prije našeg testa Ivana Blažević i umirovljenica Đurđica Županić uvjeravale su nas da unatoč poplavi jeftinih i našim kupcima dosad nepoznatih namirnica ostaju odane već provjerenim robnim markama na koje su navikle i koje mogu prepoznati i "u snu".

- Uvijek ću odabrati tunjevinu poznatog proizvođača. Kad je riječ o hrani, biram samo najbolje - objašnjava mlada i ambiciozna Ivana, a slaže se i Đurđica koja slijedi moto - bolje jesti manje, ali kvalitetno.

Kako nastaje brand?

Svaki proizvod koji se nađe na policama trgovina rezultat je višemjesečnog rada i priprema koje osiguravaju da on bude prihvaćen na tržištu i da ga kupci počnu prepoznavati kao "brand". Za to su u korporacijama zaduženi odjel marketinga i brand menadžeri koji osmišljavaju promociju proizvoda, te kreatori samog proizvoda koji moraju jamčiti da će iza imena stajati kvaliteta. Da bi proizvod opravdao cijenu višu od konkurentskih, mora ponuditi dobru promociju zbog koje ćemo pomisliti da je taj proizvod idealan za nas, oku ugodnu ambalažu, a iza svega mora stajati kvaliteta.

- Tijekom cijele godine provode se istraživanja i osluškuju potrebe tržišta, te u skladu s tim plasiraju novi proizvodi. Kada se pokaže potreba za novim proizvodom, cijeli tim uključuje se u njegovo osmišljavanje i plasiranje - kaže Tina Puhalo Grladinović, menadžerica korporativnih komunikacija u Zagrebačkoj pivovari.


Ispitanici su čvrstih stavova i životnih navika sjeli za naš degustacijski stol. Svi proizvodi bili su izvađeni iz ambalaže i servirani u identičnom posuđu, a na dnu tanjura i zdjelica zalijepili smo tajne oznake kako bismo ih prepoznali. Prehrambeni brandovi dobili su oznaku X, a na jeftiniju verziju istih stavili smo naljepnicu Y.

Degustacija je mogla početi. Pomalo skeptično gledajući stol pred sobom, ispitanici su krenuli od margarina. Alternativa poznatoj Rami bio je margarin Zlatnik, koji košta dvostruko manje.

Osim Ladislava, koji je utvrdio da su mu oba margarina jednakog okusa, svi su prepoznali razliku. - Ovo je definitivno Rama, ovaj drugi je masniji, nekako je ljepljiv i teže se maže na kruh - ustvrdili su ispitanici. Veće su razlike uočene nakon degustacije čajne paštete. Pašteti iz tvornice Gavrilović suprotstavili smo čajnu paštetu marke Gurman, koju smo platili oko 25 posto manje. Zanimljivo, Ivana, inače vičnija brendiranoj hrani, pohvalila je nepoznatu paštetu kao bolju po okusu, a s njom se složio Ladislav. - Ja sam Slavonac, naviknut sam na začinjenu hranu, pa mi je ukusnija pašteta Y jer ima jači okus - objasnio je. Samo je Đurđica pohvalila Gavrilovićevu paštetu jer joj je ostavila dojam manje masne, a time i zdravije za jelo. Ispitanici su se složili da je razlika između pašteta zaista mala i složili se da bi kupili obje bez obzira na to koja je poznatija i bolje upakirana.

A onda je uslijedilo najveće iznenađenje degustacije. Tunjevina Rio Mare, jedan od najpoznatijih brandova na prehrambenom tržištu za koji su nam ispitanici tvrdili da nema ni približno dobru jeftiniju alternativu, neslavno je pala na testu, što je iznenadilo i nas, ali i naše degustatore. Pobjednik ovog "dvoboja" bila je upola jeftinija tunjevina iz hipermarketa Interspar, koja je zavarala čak i zagovornice brandirane hrane Ivanu i Đurđicu.

jutarnji.hr / snizenja.veza.ba

 

Slatko - Slani RECEPTI

NAJNOVIJE ZANIMLJIVOSTI

Savjeti za malo zdraviji život

TOP INFO

TOP KATALOZI

Turističke ponude